
Chiar daca Guvernul a imprumutat peste 180 milioane de euro pentru reabilitarea liniei de cale ferata Bucuresti-Constanta, lucrarile deja executate nu se platesc, astfel ca drumul cu trenul pe acest tronson va dura 6-7 ore mult timp de acum inainte. Prin comparatie, in urma cu 80 de ani, un tren cu locomotiva cu aburi parcurgea aceasta ruta in maximum trei ore.
Lucrarile de reabilitare a liniei de cale ferata Bucuresti-Constanta, cel mai mare proiect de modernizare a caii ferate, ar putea fi oprite din cauza Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA. Aceasta in pofida faptului ca Guvernul a imprumutat peste 180 milioane de euro pentru reabilitarea acestui tronson de la Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala. Motivul blocajului la care s-a ajuns este acela ca directorul general al Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA, Constantin Manea, nu aproba plata lucrarilor pe tronsoanele deja executate. Dupa ce firma Astaldi, una din firmele care a lucrat la tronson, a oprit lucrarile, din cauza ca CFR SA, operatorul infrastructurii feroviare, nu si-a respectat obligatiile contractuale, si grupul de firme Swietelsky-Wiebe si Takenaka, care reabiliteaza tronsonul Fetesti-Constanta, ameninta cu rezilierea contractului pentru ca nu a primit 40 milioane de euro. „In urma cu trei zile am transmis o nota directorului general al CFR SA, Constantin Manea, prin care am cerut plata facturilor in valoare de aproximativ 40 milioane de euro. Daca in termen de 28 de zile nu primim banii de la Ministerul Transporturilor, vom rezilia contractul. Ulterior, pe langa cele 40 milioane de euro care rezulta din facturi, vom cere penalitati de circa 10-15 milioane de euro. Firmele nu mai lucreaza pe banii lor”, ne-au declarat reprezentantii celor trei companii angajate. Ei spun ca lucrarile de reabilitare a tronsonului Fetesti – Constanta sunt finalizate in proportie de peste 80%. „Pe acest tronson exista podurile care trec peste Dunare. Am fost de mai multe ori la Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA dar ne-au mintit ca ne platesc”, ne-au spus managerii firmelor de constructii. Din luna mai a.c., CFR SA a refuzat sa mai plateasca firmele Swietelsky-Wiebe si Takenaka. „In data de 27 mai, 2 iunie si 1 iulie trebuia sa primim banii pentru lucrari. Pe tronsonul Fetesti-Cernavoda efectuam lucrari infrastructura, suprastructura, linii curente, linii statii, podete, drenaje si lucrari civile în statii”, ne-au explicat reprezentantii celor trei firme. CFR a reusit „performanta” de-a stabili un record in privinta vitezei de melc cu care se deplaseaza trenurile pe aceasta ruta, in ultimii ani. Documentele arata ca, in 1928, trenurile cu abur parcurgeau distanta Bucuresti – Constanta de trei ori mai repede decat in zilele noastre (vezi facsimil). Astfel, in 1928, un tren accelerat parcurgea distanta dintre cele doua orase in aproximativ patru ore, in timp ce in prezent, acelasi drum este parcurs in sase ore. Totodata, in 1938, celebrul tren rapid Pullman circula pe relatia Bucuresti-Constanta in mai putin de trei ore. In prezent, un tren rapid parcurge distanta Bucuresti – Constanta in cel putin cinci ore, ca si un tren personal din anul 1938.
Stefan Etves
SURSA: Gardianul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu